Monday 29 July 2013

Permohonan Permit Majlis Perbandaran Sepang

Ramai bertanya macam mana nak mohon permit di Majlis Perbandaran Sepang untuk buat penambahan ruang rumah.
Untuk permohonan permit kalau nak renovate rumah kena minta kelulusan pihak berkuasa tempatan dahulu.
Untuk memudahkan kalian saya akan lampirkan senarai pelukis pelan yang dilantik oleh Majlis Perbandaran Sepang.
So dapat jimatkan masa anda xperlu ulang-alik ke MPS semata-mata nak ambil nama pelukis pelan.

(mohon abaikan tulisan pen, takut ada yang salah faham)

Bolehlah lepas ni call satu persatu untuk tanya harga perkidmatan mereka ni. 
Pastikan tanya harga yang diberi tu termasuk bayaran kepada pihak MPS atau tidak?

Kepada MPS ada dua bayaran yang kita perlu buat RM500 (yang ni boleh dapat balik) & RM150++ (mengikut keluasan yang direnovate tu).

Dokumen yang perlu disediakan oleh pemohon untuk mohon permit adalah:
1. Salinan S&P
2. Salinan Kad Pengenalan Pemilik (kalau ada 2 pemilik kena bagi kedua-duanya sekali)
3. Salinan Cukai Taksiran tetapi sekiranya perumahan baru boleh gantikan dengan salinan CF

Dokumen lain-lain tu pelukis pelan akan sediakan, jadi tak perlu risau.

Harap dapat membantu kalian semua.

22 comments:

  1. Selamat Hari Raya. Thanks for posting this...very helpful. i pun plan nak buat some reno to my house soon.

    boleh share - what sort of questions do you ask the Pelukis Pelan, ya? Any critical questions to ask (selain dari charges).

    I memang tak de experience langsung. TQ in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya cuma extent belakang rumah saya sebanyak 5 kaki so tak banyaklah ubahsuai yang saya buat. Saya cuma cakap design macam mana yang saya nak, Pelukis Pelan tu akan bagi nasihat supaya kita tidak disaman oleh pihak MPS. contoh laluan air hujan tidak masuk ke rumah jiran

      Delete
  2. Haslinda,
    Total semua kena bayar berapa yer (pelukis plan + Majlis perbandaran)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm saya rumah setingkat total rm1400, klau dua tingkat xtahu pulak saya

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. salam, boleh email saya no telefon pelukis plan yang digunakan agak2 itu yang terbaik ke?.. saya nak sambung depan. email saya nazritm@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Boleh saya tau puan guna khidmat pelukis pelan yang mana?

    ReplyDelete
  6. Bole sy tau puan guna khidmat pelukis yg mana? Brp lama ya tempoh proses utk dptkn kelulusan tersebut.. amdiq@hotmail.com - tq iqbal

    ReplyDelete
  7. Boleh saya tau puan guna khidmat pelukis pelan yang mana? email saya syai_da@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. Boleh saya tau puan guna khidmat pelukis pelan yang mana? email saya syai_da@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Boleh saya tau puan guna pelukis pelan yang mana zaiimz2010@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Boleh saya tau puan guna pelukis pelan yang mana zaiimz2010@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Untuk perkhidmatan ubahsuai rumah & pejabat, boleh hubungi saya 012-2740024 (hafizi)

    ReplyDelete
  12. Boleh email saya pelukis yg Puan guna? myusmtam@yahoo.com
    Tq

    ReplyDelete
  13. Salam...kami menyediakan khidmat ubaisuai rumah beserta khidmat nasihat design umah arkitek berdaftar...019-3954653 current projek...taman perumahan baru limau manis desa saujana putra

    ReplyDelete
  14. Salam...kami menyediakan khidmat ubaisuai rumah beserta khidmat nasihat design umah arkitek berdaftar...019-3954653 current projek...taman perumahan baru limau manis desa saujana putra

    ReplyDelete
  15. salam.boleh sy tahu puan guna pelukis plan yg mna

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Ada perkhimatan runner tuk apply permit sebab saya kerja & susah nak apply cuti

    ReplyDelete
  18. Total semua kena bayar berapa yer (pelukis plan + Majlis perbandaran) untuk ubahsuai rumah setingkat...sambung bahagian dapur (panjang 10 x 10 lebar)

    ReplyDelete
  19. boleh dapat kan arkitek dan contact submition? aston_oxygen@yahoo.com

    ReplyDelete